Kto je promotér a čo robí?
Kto je vlastne promotér? Táto otázka je zložitejšia, ako by sa mohlo zdať. Pod pojmom promotér sa totiž skrýva hneď niekoľko povolaní. Existuje totiž viacero typov promotérov, a to v závislosti od toho, v akej oblasti promotér pracuje. Poznáme napríklad korporátneho (firemného) promotéra, promotéra športových alebo kultúrnych akcií a pod. Pojmom promotér je často označovaný aj človek, ktorý má na starosti prezentáciu produktov istej značky, napríklad v predajniach potravín. Ak sa ale na promotéra pozrieme ako na človeka, ktorého úlohou je propagácia a externá komunikácia rôznych akcií, dajú sa jeho pracovné povinnosti zovšeobecniť.
Čo je úlohou promotéra
Je zrejmé, že človek, ktorý sa živí ako promotér, musí mať na to isté predpoklady. V prvom rade sú to komunikačné zručnosti. Takýto človek nesmie byť v žiadnom prípade hanblivý a utiahnutý. Jeho úlohou je predsa neustále komunikovať s ľuďmi. Musí mať teda aj isté presvedčovacie schopnosti. Okrem toho platí, že pri práci promotéra často dochádza k stresovým situáciám a k práci pod tlakom. A to musí samozrejme promotér zvládať. Aké sú teda jeho najdôležitejšie úlohy?
- Rozpočet akcie. Nech už sa jedná o akýkoľvek typ akcie, sú na ňu samozrejme potrebné isté finančné prostriedky. Konkrétny návrh rozpočtu akcie predkladá práve promotér akcie.
- Propagácia akcie. Bez kvalitnej propagácie by žiadna akcia nemala úspech. Promotér má teda za úlohu použiť všetky potrebné a vhodné marketingové nástroje, ktoré poslúžia k propagácii danej akcie. Vrámci propagácie promotér takisto rozhoduje o rozpočte a financiách potrebných na propagačné aktivity. Jeho úlohou je tiež komunikácia a uzatváranie zmlúv s reklamnými partnermi.
- Organizácia samotnej akcie. Akákoľvek akcia si vyžaduje dôkladnú organizáciu. Organizácia zahŕňa vyjednávanie rôznych podmienok, zabezpečovanie priestorov, materiálového vybavenia, či administratívne zabezpečenie akcií. Aj to je úlohou promotéra.
- Jednanie s účastníkmi akcie. Úlohou promotéra je nielen dobre vybrať účinkujúcich na akcii, ale vyjednať tiež podmienky, za akých budú na akcii vystupovať.
- Dohľad nad priebehom akcie. Ani potom, čo je už všetko „vybavené“, sa úloha promotéra nekončí. Musí dohliadať na to, aby akcia prebehla hladko. V prípade neočakávaných udalostí musí zabezpečiť jej nerušené pokračovanie.
Ako vidno, práca promotéra je skutočne náročná a obsiahla. Vyžaduje si znalosť viacerých oblastí a skutočne komplexného človeka, ktorý takúto prácu zvládne.
Autorské právo: sergeevspb1976 / 123RF Reklamní fotografie